Виконайте завдання представлені на сторінці і відішліть на вайбер чи електронну пошту
Тема: Розмноження та розвиток людини
(опрацювати матеріал)
Домашнє завдання : опрацюйте матеріал, складіть вікторину на 12 питань та тести на 12 питань (з однією правильною відповіддю 6 питань та 6 питань з відповідністю)
Тема: Профілактика захворювань ендокринної системи. Алергія. СНІД.
(Опрацюйте матеріал)
Дайте відповідь на питання (так, ні)

Тема:Імунна система. Імунітет. Імунізація.
Опрацюйте матеріал та дайте письмову відповідь на питання
Тема: Гуморальна регуляція. Гормони.
Опрацюйте матеріал та виконайте домашнє завдання.
Творчі завдання (проект)
Повторіть дані в таблиці
Таблиця
«Залози зовнішньої та змішаної секреції»
Першою найдавнішою формою регуляції діяльності організму – є гуморальна регуляція, яка здійснюється біологічно-активними речовинами – гормонами. Гормони – це біологічно активні речовини, які виділяються залозами внутрішньої секреції. Гормони є диригентами життя, маленькими органами великого значення.

Опрацьовувати таблицю “Значення деяких гормонів”
Тема: Регуляція функцій організму .
Нервова і гуморальна регуляції.
(опрацювати презентацію та відео з теми)
Сенсорні системи
Опрацювати презентацію
Тема: Розмноження та розвиток людини
(опрацювати матеріал)
Домашнє завдання : опрацюйте матеріал, складіть вікторину на 12 питань та тести на 12 питань (з однією правильною відповіддю 6 питань та 6 питань з відповідністю)
Тема: Профілактика захворювань ендокринної системи. Алергія. СНІД.
(Опрацюйте матеріал)
Дайте відповідь на питання (так, ні)

Тема:Імунна система. Імунітет. Імунізація.
Опрацюйте матеріал та дайте письмову відповідь на питання
- Що таке імунітет?
- Назвіть головні з органів імунітету?
- Назвіть клітини імунітету?
- Головне завдання фагоцитів, в роботі імунній системі?
- Які лейкоцити знищують заражені вірусом клітини?
- Яка головна задача лімфоцитів групи –В ?
- Хто відкрив клітинний імунітет?
- Як можна набути стійкий імунітет проти смертельних інфекційних хвороб?
9. Хто першим зробив щеплення проти сказу?
Написати повідомлення з теми: "Імунні захворювання"
Імунна
система.
Найвагомішим проявом гомеостазу є
захист від проникнення у внутрішнє середовище організму інфекційних
мікроорганізмів та продуктів їх життєдіяльності, який забезпечує імунна
система. Імунна система
людини складається з:
центральної (червоний кістковий мозок і
тимус);
периферійної (лімфатичні вузли, селезінка,
мигдалини, апендикс).
Неспецифічний захист направлений супроти
антигенів та ушкоджувальних агентів взагалі, а специфічний (імунний) захист
направлений на боротьбу з конкретними збудниками.
2. Імунітет. Види імунітету. (Розповідь учителя з
елементами бесіди і використанням таблиці).
Імунітет – це
захист організму від усього, що несе у собі ознаки чужорідної генетичної
інформації, спосіб збереження генетичної сталості клітин.
Таку
чужорідну інформацію несуть бактерії, віруси, найпростіші, гельмінти, продукти
їх життєдіяльності, а також білки і клітини багатоклітинних організмів,
включаючи видозмінені клітини самого організму. Ці речовини в імунології
називають антигенами.
Антигени – це
речовини, які сприймаються організмом як чужорідні і при введені в організм,
здатні викликати імунну відповідь.
Імунна
відповідь на дію антигену – це складна захисна реакція, розпізнавання
чужорідних тіл. Розрізняють
декілька видів імунітету.
Гуморальний
імунітет забезпечується специфічними макромолекулами, які функціонують у
внутрішніх рідинах організму. У плазмі крові містяться спеціальні білки, які
здатні знешкоджувати мікроорганізми та отруйні продукти їх життєдіяльності, які
надходять у рідини організму.
Антитіла
утворюються та виділяються спеціальним типом лейкоцитів, які є в крові та
лімфі.
Клітинний імунітет. Головну роль у цьому відіграють білі кров’яні клітини –
лейкоцити. Захисні функції лейкоцитів переконливо довів російський біолог І. І.
Мечников. Він встановив, що лейкоцити, завдяки здатності до амебоїдного руху,
поглинають хвороботворні мікроорганізми і перетравлюють їх. Це явище
відбувається за механізмом фагоцитозу (від грецьк. phagos – пожирати).
Інші імунні клітини – Т-лімфоцити, що розвиваються у тимусі (вилочковій
залозі), відповідають за знищення тільки певного виду мікроорганізмів або
залишків антигенів.
Імунітет може
виникати не залежно від втручання людини (природний імунітет), а може бути
наслідком штучної імунізації (штучний імунітет). В залежності від походження,
розрізняють:
природний
вроджений імунітет;
природний набутий
імунітет;
штучний активний
імунітет;
штучний пасивний
імунітет.
У випадку природного вродженого імунітету
антитіла присутні у організмі від народження. Набутий природний імунітет може
виникнути після перенесення деяких захворювань. Так, наприклад, людина, яка
перенесла кір, вітряну віспу, коклюш, як правило, повторно не хворіє. Імунна
система “запам’ятовує” мікроорганізм-збудник і протидіє наступному інфікуванню.
Штучну імунізацію
проводять для профілактики захворювань або для їх лікування. Активний штучний
імунітет виникає внаслідок щеплення – введення в організм вакцини (від лат.
vaccinus – коров’ячий).
Вакцина – це
ослаблені чи вбиті мікроорганізми, що викликають захворювання, або продукти їх
життєдіяльності.
На введення
вакцини виробляються антитіла, як і при інфікуванні, але захворювання не
виникає через недостатню силу збудника. Утворені антитіла захищають організм
від проникнення інфекції. Вперше вакцинацію провів у кінці XVIIIстоліття
англійський лікар Е. Дженер для запобігання захворювання на віспу. Для цього
він використав препарат від хворих корів. Активний імунітет діє багато років,
але іноді вакцинацію потрібно проводити у декілька етапів.
У випадку, коли
людина вже захворіла і хворому потрібна негайна допомога, йому вводять
лікувальну сироватку.
Лікувальна
сироватка – це біологічний препарат, який містить готові антитіла.
Лікувальну
сироватку одержують з плазми крові тварин або людей, що перехворіли на певну
інфекцію. Сироватку, що містить необхідні антитіла, попередньо обробляють і
вводять хворому. Кожне антитіло атакує інфекцію і допомагає
організму-реципієнту здолати захворювання. У цьому випадку власні антитіла не
утворюються, тому такий імунітет називають пасивним.
3. Розлади імунної системи.
Імунна система захищає внутрішнє середовище організму, але іноді її робота порушується. Розрізняють два види імунних розладів:
Імунна система захищає внутрішнє середовище організму, але іноді її робота порушується. Розрізняють два види імунних розладів:
·
надмірну
реакцію організму (алергія, автоімунні захворювання);
·
імунодефіцитний
стан.
Алергія (від
грецьк. allos – інший та ergon – дія) за механізмом прояву подібна до імунної
реакції. Це неадекватна відповідь імунної системи на повторне надходження в
організм сполуки (алергену), яка для більшості людей нешкідлива. Алергени для
даного організму є антигенами. В залежності від походження, їх поділяють на:
·
екзоалергени
(зовнішні);
·
ендоалергени
(внутрішні).
До першої групи
відносять деякі харчові продукти (шоколад, цитрусові, яйця тощо), різні хімічні
речовини (пральний порошок, агрохімікати тощо), лікарські препарати, пилок
квітів та інші. Внутрішні алергени – це власні тканини організму, в яких
відбулися певні видозміни внаслідок патологічних процесів. Такі токсичні
речовини, наприклад, утворюються в тканинах, ушкоджених опіками або
обмороженням.
Імунодефіцитний
стан може бути наслідком радіоактивного опромінення, особливо при ураженні червоного
кісткового мозку. В умовах радіоактивного забруднення середовища такий стан
призводить до зростання частоти і чисельності різноманітних інфекційних
захворювань, зниження здатності організму протистояти гострим респіраторним
вірусним інфекціям тощо. Важкою формою імунодефіциту є захворювання на СНІД
(синдром набутого імунодефіциту), яке викликається внаслідок ураження вірусом
імунодефіциту людини (ВІЛ). Цей вірус руйнує один з типів лейкоцитів, що
призводить до зниження функції імунної системи. Вважається, що протягом 10
років після інфікування людина може померти. Причиною смерті є загострення або
неадекватне протікання інфекційних захворювань. ВІЛ передається через кров і
деякі рідини організму, а зараження може відбутися при переливанні крові і деяких
кров’яних препаратів, при користуванні нестерилізованим інструментарієм у
лікарнях і перукарнях, при статевих зносинах тощо. Нажаль, ліків від цього
страшного захворювання ще немає
Тема: Гуморальна регуляція. Гормони.
Опрацюйте матеріал та виконайте домашнє завдання.
Творчі завдання (проект)
А) вияснити, яку діагностику
лікарі-ендокринологи проводять в ендокринологічному відділені міської лікарні
щодо виявлення порушень ендокринного апарату.
Б) знайдіть в художніх творах, описання
захворювань залоз внутрішньої секреції;
В) знайдіть репродукції, на яких зображені
люди з ознаками захворювань ендокринної системи;
Г)знайдіть цікаві факти про залози
внутрішньої секреції, їх відкриття, порушення функцій і т.п.
Повторіть дані в таблиці
Таблиця
«Залози зовнішньої та змішаної секреції»
№
|
Залози зовнішньої
секреції
|
Місце знаходження
|
Секрет залози
|
Функції секрету
|
1
|
сальні
|
шкіра
|
шкірне сало
|
Захищає шкіру від
висихання,від мікробів;надає шкірі еластичність
|
2
|
потові
|
шкіра
|
піт
|
Виділяє воду, рідкі
продукти розпаду із організму
|
3
|
молочні
|
поверхня грудної
клітини
|
Грудне молоко
|
Основний продукт
харчування немовля
|
4
|
слинні
|
ротова порожнина
|
слина
|
Формування харчової
грудки та первинне перетравлення вуглеводів
|
5
|
слізна
|
верхній кут стінки
очниці
|
сльози
|
Захищає око від
мікробів, пилу; зволожує око
|
6
|
печінка
|
Під ребрами з правою
сторони черевної порожнини
|
жовч
|
Приймає участь в
розщепленні жирів
|
7
|
підшлункова залоза
|
під шлунком з лівої
сторони черевної порожнини
|
підшлунковий сік
|
Приймає участь в
остаточному перетравленні всіх органічних сполук
|
8
|
статеві залози
|
статеві органи
|
статеві секрети
|
Забезпечення статевих
клітин поживними речовинами; надання рухливості; дозрівання
|
Першою найдавнішою формою регуляції діяльності організму – є гуморальна регуляція, яка здійснюється біологічно-активними речовинами – гормонами. Гормони – це біологічно активні речовини, які виділяються залозами внутрішньої секреції. Гормони є диригентами життя, маленькими органами великого значення.

Опрацьовувати таблицю “Значення деяких гормонів”
№
|
Ендокринна
залоза
|
Місце
знаходження
|
Гормони
|
Функції гормонів
|
1
|
Гіпоталамус
|
Проміжний мозок
|
Нейрогормони,
Вазопресин, окситоцин
|
Нервовий центр регуляції ендокринних функцій;скорочення
гладеньких м’язів
|
2
|
Гіпофіз
|
Проміжний мозок
|
Регуляторні гормони,
гормон росту
|
Керують діяльністю ендокринних залоз, контролюють ріст
|
3
|
Епіфіз
|
Проміжний мозок
|
Мелатонін
|
Регуляція біоритмів, метаболізму.
|
4
|
Щитоподібна
|
Передня частина шиї попереду трахеї
|
Тироксин, тиреоїдин,
|
Регулюють обмін вуглеводів та жирів, забезпечують кальцієвий
гомеостаз
|
5
|
Паращитоподібна
|
Задня поверхня щитоподібної
залози
|
Кальцітон
|
Регулюють обмін кальцію та фосфору
|
6
|
Вилочкова (тимус)
|
Над серцем, позаду грудини
|
Тимозин
|
Регуляція діяльності імунної системи
|
7
|
Підшлункова
|
Під шлунком
|
Інсулін
Глюкагон
|
Регуляція рівня глюкози в крові
|
8
|
Наднирники
|
На верхівках нирок
|
Адреналін, норадреналін, кортикоїди
|
Адаптація організму до стресу; формування вторинних статевих ознак
|
9
|
Статеві
|
Область малого тазу
|
Тестостерон ○
Прогестерон
Естрадіол
|
Формування та дозрівання статевих клітин.
|
Тема: Регуляція функцій організму .
Нервова і гуморальна регуляції.
(опрацювати презентацію та відео з теми)
Сенсорні системи
Опрацювати презентацію
Тестовий контроль
Із запропонованих варіантів виберіть один правильний:
1.
Вкажіть відділ сенсорної системи, до складу якого входять
рецептори
А центральний Б периферичний
2.
Вкажіть структури, які складають зовнішню оболонку ока
А білкова оболонка, рогівка Б
рогівка, кришталик
3.
Визначте функцію зіниці
А заломлює світло
Б захищає око від
надмірно інтенсивного світла
В підтримує
внутрішньоочний тиск
4.
Визначте, яким стає кришталик під час розглядання
віддалених предметів
А опуклішим Б плоскішим В не змінюється
5.
Виберіть складову структуру зовнішнього вуха
А молоточок Б завитка
В вушна раковина Г кортіїв орган
6.
Визначте інтенсивність звуку (дБ), яка може спричинити
порушення слуху
А 40 Б 50 В 60 Г 100
7.
Визначте, у якій частці кори великих півкуль розташований
смаковий нервовий центр
А лобова Б тім’яна В скронева Г потилична
8.
Виберіть сенсорну систему, до якої належить вестибулярний
апарат
А дотику Б
температури В рівноваги Г руху
Вставте пропущені слова:
9.
Людина здатна
розпізнавати чотири основних смаки: ___________. На поверхні язика виявлено
зони специфічної ___________. Так, рецептори, які сприймають гіркий смак,
розташовані переважно ____________, солодкий – на ___________ , кислий і
солоний – ___________. При цьому смакові зони певним чином перекриваються. У
середній частині язика смакових рецепторів ___________.
Із запропонованих варіантів
виберіть декілька правильних:
10.
Виберіть роль сенсорної системи нюху в житті людини
А впливає на емоційний настрій людини
Б сприяє підвищенню працездатності
В забезпечує можливість відрізнити їстівні
об’єкти від неїстівних
Г збуджує апетит
Д дає змогу визначити якість питної води
Е сприяє перетравленню їжі
Встановіть
відповідність:
11.
Встановіть відповідність між типами рецепторів і типом
подразника, який вони сприймають
Типи рецепторів
|
Тип подразника
|
||
1
|
механорецетори
|
А
|
світлові промені
|
2
|
хеморецептори
|
Б
|
хімічні сполуки
|
3
|
фоторецептори
|
В
|
температура зовнішнього та внутрішнього середовища
|
Г
|
механічні подразники зовнішнього та внутрішнього середовища
|
Встановіть послідовність:
12.
Встановіть правильну послідовність передачі звукової
хвилі у вусі
А коливання слухових кісточок
Б коливання барабанної перетинки
В коливання рідини завитки
Г коливання перетинки овального вікна
Д подразнення слухових рецепторів
Е формування нервових імпульсів
Біологічний диктант
1.
Орган зору людини
складається з очного яблука (ока) й …
2.
Очне яблуко
розташоване в заглибленні лицьової частини черепа – …
3.
Стінки очного
яблука складаються з … оболонок.
4.
Зовнішня оболонка
ока – …– досить щільна й підтримує форму очного яблука.
5.
Середня оболонка
ока – …, пронизана густою сіткою кровоносних судин.
6.
Уся внутрішня
порожнина ока заповнена … – прозорою драглистою масою.
7.
Око має дві
порожнини: …
8.
Структура ока, яка
сприймає світлові промені – це ...
9.
Структури ока, які
забезпечують проходження променів світла, утворюють його …
10.
Допоміжний апарат
ока складається з …
Проблемне запитання
Французький філософ Д. Дідро писав: «Наші відчуття – це
клавіші, по яких вдаряє навколишнє середовище». Як ви розумієте це
висловлювання?
Лови помилку
Щоб якнайдовше зберегти гостроту зору, дотримуйтесь таких
правил
1.
Робоче місце має
бути добре і рівномірно освітлене; джерело світла розташовуйте зверху, на
відстані 80 – 100 см
від робочої поверхні.
2.
Не слід читати в
транспорті, який рухається; це призводить до зменшення еластичності кришталика;
проте до таких самих наслідків читання в ліжку призвести не може.
3.
При потребі
дивитися телевізор або працювати з комп’ютером можна 3 – 4 години на добу.
4.
Під час роботи з
комп’ютером можна користуватися сонцезахисними окулярами; кожні 5 – 7 хвилин
слід робити перерви.
До складу харчового раціону має обов’язково
входити їжа з достатнім
вмістом вітаміну D.
Немає коментарів:
Дописати коментар